CV90 Armadillo – nowe technologie dostępne dla Polski

MSPO, KIELCE — BAE Systems prezentuje wybrane najnowsze technologie opracowanych dla pojazdu Armadillo, których transfer do Polski byłby możliwy w ramach programu uniwersalnej platformy gąsienicowej.

Technologie, które mogą zwiększyć skuteczność bojową, mobilność i przeżywalność na polu walki załogi nowego bojowego wozu piechoty dla Polski, obejmują:

Skuteczność prowadzenia ognia

Podczas wrześniowej wystawy MSPO w Kielcach firma zademonstruje system ISAS® zaprojektowany dla CV90 Armadillo. Przeniesiony po raz pierwszy w historii z samolotu bojowego do wozu bojowego, wyświetlacz nahełmowy zapewnia krytyczne informacje głosowe i wzrokowe w sytuacjach, gdy o życiu lub śmierci decydują ułamki sekund, takich jak np. wskazanie kierunku, z którego nastąpił atak.

ISAS® został początkowo opracowany przez BAE Systems w celu użycia w samolocie wielozadaniowym Eurofighter Typhoon. Wyświetla on informacje za pomocą opatentowanej technologii holografii kwantowej na małym wskaźniku przeziernym, znajdującym się na linii wzroku operatora.

Mobilność

Dzięki szerokim gąsienicom i dokładnie obliczonemu położeniu środka ciężkości, CV90 został zaprojektowany do poruszania się w trudnych warunkach terenowych, takich jak śnieg czy bagna. Jego mobilność została jeszcze bardziej zwiększona dzięki zastosowaniu gumowych gąsienic. Dzięki nim masa pojazdu została zredukowana o ponad jedną tonę w porównaniu z pojazdem wyposażonym w klasyczne gąsienice stalowe.

Poziom emitowanego hałasu został zmniejszony o 10 dB, a poziom drgań – o 60-80 procent, dzięki czemu dwukrotnie zwiększa się skuteczność działania załogi. BAE Systems wdrożyło już i oferuje gumowe gąsienice w 35-tonowym Armadillo. Na stoisku BAE Systems na MSPO wystawiony będzie fragment prawdziwej gąsienicy.

Przeżywalność na polu walki

BAE Systems było pierwszą firmą, która opracowała system kamuflażu zwany Adaptiv®, umożliwiający pojazdowi wtopienie się w otoczenie. Technologia oparta jest na panelach sześciokątnych „pikseli”, które bardzo szybko mogą zmienić swoją temperaturę. Kamery pokładowe wozu rejestrują obraz otoczenia i wyświetlają go w podczerwieni na pojeździe, powodując, że nawet czołg poruszający się z dużą prędkością może zlać się z tłem. Alternatywnie można naśladować inny pojazd oraz wyświetlać znaczniki identyfikacyjne, zmniejszające ryzyko ataku np. przez własne wojska. „Piksele” Adaptiv® zostaną zaprezentowane na stoisku BAE Systems.

Peter Nygren, Dyrektor ds. rozwoju biznesu w BAE Systems mówi: „Technologie BAE Systems Hägglunds, opracowane dla cieszącej się popularnością rodziny wozów CV90, mogą być przekazane polskiemu przemysłowi obronnemu w ramach naszej współpracy w programie polskiej uniwersalnej platformy gąsienicowej”.

Inne technologie, które mogą zainteresować polskiego użytkownika, choć nie są pokazywane w Kielcach, to aktywne zawieszenie, które zostało już wdrożone w CV90 Armadillo, czy technologia napędu hybrydowego elektrycznego (HED). Mogą one zapewnić znaczące polepszenie mobilności pojazdu, a także dają wiele innych zalet, w tym zwiększenie przeżywalności, zmniejszenie zużycia paliwa i zapewnienie rezerwy dla przyszłych nowych urządzeń elektronicznych, potrzebujących o wiele energii elektrycznej.